Svetlana Mintcheva: Seks, blasfemija, terorizem: umetnost in svoboda govora v času emotivne polike
Narodni muzej umakne z razstave zgodovinski video zaradi verskega pritiska; moški dobi zaporno kazen, ker je prejel japonske stripe s »sporno« eksplicitno vsebino; na novo izvoljeni guverner zahteva odstranitev stenske poslikave, ki prikazuje delo, iz državnega urada za delo, ker naj bi žalila poslovne interese – to so nekateri izmed incidentov, ki določajo sedanje področje cenzure v ZDA. V državi, ki ima načelo svobode govora za sveto, mora cenzura nositi masko vzvišenih ciljev: pretvarja se, da ščiti nedolžnost otrok, verska čustva, temeljne vrednote skupnosti. Najvišji cilj je, da postane samocenzura nekaj običajnega. Cenzor – pogosteje član zasebne skupine kot pa državni uradnik – evocira ogorčenje, gnus ali samoupravičenost prizadetih vrednot in prepričanj. Emocionalne pozive pogosto dopolnjujejo ekonomski pritiski: grožnje o ukinitvi financiranja in bojkoti ciljanih korporacij. Ti so velikokrat učinkoviti, saj je nadzor informacij v Ameriki, skupaj z vsem ostalim, vedno bolj privatiziran in ga upravljajo tehno giganti, kot so YouTube, Amazon, Facebook in Apple.
Freudova analiza sanj razkriva, da je najvplivnejša vsebina nezavednega tista, ki je cenzurirana; tako je tudi pri gledanju na kulturo skozi prizmo cenzure: cenzorjeve tarče razkrivajo najgloblje obsesije družbe, demone, ki jih ta ustvarja, da bi se obvarovala pred samospoznanjem in spremembo.
Svetlana Mintcheva je direktorica programov pri Nacionalni zvezi proti cenzuri (National Coalition Against Censorship – NCAC), 37-letnega združenja nacionalnih neprofitnih organizacij v ZDA, ki jih povezuje poslanstvo zavzemanja za svobodo mišljenja, raziskovanja in izražanja ter nasprotovanja cenzuri v vseh njenih oblikah. Je ustanovna direktorica programa pravne pomoči umetnosti pri NCAC, edine nacionalne pobude v ZDA, ki se posveča današnji umetnosti in svobodnemu izražanju. Piše o nastajajočih usmeritvah v cenzuri, organizira javne razprave in spodbuja podporo za posamezne umetnike in umetnice. Je sourednica knjige Censoring Culture: Contemporary Threats to Free Expression / Cenzuriranje kulture: sodobne grožnje svobodnemu izražanju (New Press, 2006), kuratorka Filth, Treason, Blasphemy?: Museums and Censorship / Obscenost, izdajstvo, blasfemija?: Muzeji in cenzura (McCormick Tribune Freedom Museum) in avtorica interaktivne instalacije javne umetnosti Exposing the Censor Within / Osvetliti notranjega cenzorja. Univerzitetna profesorica in aktivistka Mintcheva je poučevala književnost in kritično teorijo na Univerzi v Sofiji, Bolgarija, in na Univerzi Duke, Durham, NC, kjer je leta 1999 doktorirala iz kritične teorije. Trenutno je izredna profesorica na Steinhardt School of Media and Communications, ki deluje v okviru Univerze v New Yorku. V svojem znanstvenem raziskovanju se osredotoča na postmoderno književnost ter na etiko, cenzuro in pojem »žalitve«.
Projekt Blindfold / Zavezanih oči, ki ga soorganizirajo KUD Mreža / Galerija Alkatraz, Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akadenije znanosti in umetnosti (ZRC SAZU), Maska Ljubljana, Horizonti – inštitut za umetnost, kulturo, znanost in izobraževanje, Publicistično društvo ZAK, so podprli: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana, FRAME – Finnish Fund for Art Exchange, Evropska unija v okviru »External Actions of the European Union« in Veleposlaništvo ZDA.
Zahvala: Tanji Velagić, Daliboru Jovanoviću, Mateju Turnšku, Osmu Karttunen, Erkkiju Sevänenu in Veleposlaništvu Finske v Ljubljani
Kuratorka projekta: dr. Mojca Puncer
Več o simpoziju: http://www.project-blindfold.net/
Projekt Blindfold / Zavezanih oči, ki ga soorganizirajo KUD Mreža / Galerija Alkatraz, Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akadenije znanosti in umetnosti (ZRC SAZU), Maska Ljubljana, Horizonti – inštitut za umetnost, kulturo, znanost in izobraževanje, Publicistično društvo ZAK, so podprli: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana, FRAME – Finnish Fund for Art Exchange, Evropska unija v okviru »External Actions of the European Union« in Veleposlaništvo ZDA.
Zahvala: Tanji Velagić, Daliboru Jovanoviću, Mateju Turnšku, Osmu Karttunen, Erkkiju Sevänenu in Veleposlaništvu Finske v Ljubljani
Kuratorka projekta: dr. Mojca Puncer
Več o simpoziju: http://www.project-blindfold.net/