Naročilnica

kazalo

ZA ZAČETEK

0. UVOD
Zgodba/zgodbe
Tri faze v recepciji avantgarde: Od velike utopije prek poškodovane - in negirane - k latentni Prva sprememba paradigme: Aporije avantgarde v postutopizmu in retroavantgardi Druga sprememba paradigme: Neo- in retroutopizem
Avantgarda v vzvratnem ogledalu - med avtomobilisti
Struktura dela

1. SPREMEMBA PARADIGME V TEORETIČNI PERCEPCIJI AVANTGARD
1.1. Tri faze v recepciji avantgarde
1.2. Prva sprememba paradigme: Aporije avantgard Stolpi in jame (Kafka, Platonov) Kritike avantgarde (Einstein, Arendt, Enzensberger)
Prelom ali kontinuiteta med avantgardo in socialističnim realizmom (Paperni, Groys, Golomštok)
Ambivalence in aporije (sovjetske) avantgarde
(Dis)funkcionalnost avantgardističnih načel in postopkov za »totalni realizem« (Günther, Clark)
1.3. Medijska arheologija kot druga sprememba paradigme (90. leta)

2. POSTUTOPIZEM IN RETROAVANTGARDA
2.1. Negacija utopije - postutopizem
2.1.1. Postutopizem in postmoderna Ruska diskusija o postmoderni od 80. let dalje Rojstvo države iz smrti avtorja
2.1.2. Negacija utopije - Groysov postutopizem Pavel Korčagin kot »zakriti narativ avantgarde« - (umetnostna) zgodovina kot mit Pakt Malevič-Mondrian-Hlebnikov-Pollock-Hitler-Stalin: Vzporednice med umetniško-poetično in politično voljo do moči Ne svojevoljni eklekticizem, ampak odkrivanje mitoloških mrež
2.1.3. »Kako je bilo?« - Nazaj iz prihodnosti Radio Rojter: Od velike utopije do klavrne škatle Nazaj iz prihodnosti
2.2. Ponovno ovrednotenje avantgarde: retro(avant)garda
2.2.1. Laibach, Irwin, Gledališče Sester Scipion Nasice: Monumentalna retroavantgarda, retro princip, retrogarda Avantgarda in retrogarda Retrogarda I.: Poudarjeni eklekticizem kot avtentična nacionalna kultura Retrogarda II., psihoanalitično: Vrnitev h kolektivnim travmam Retrogarda III.: Radikalna intertekstualna praksa. Original kot mozaik tekstov Retrogarda in umetnost prilaščanja Retrogarda, nadidentifikacija in »impossible complicity« umetnosti prilaščanja
2.2.2. O karieri pojma »retroavantgarda« v umetniškem in umetnostnozgodovinskem kontekstu Peter Weibel: Retroavantgarda kot »retrospektivna os avantgarde« Marina Gržinić: »(Post)socializem, ideologija, projekti kopiranja in retroavantgarda«
2.2.3. Irwin: »Zgodovina ni dana. Treba jo je konstruirati.« Retroavantgarda kot »retrospektivno konstruirana avantgarda«, umetnostnozgodovinska fikcija in »vzhodni modernizem«

3. AVANTGARDA V VZVRATNEM OGLEDALU POSTUTOPIZMA IN RETROAVANT- GARDE
3.1. Ponovitev in/kot razlika
3.1.1. Vrnitev Črnega kvadrata v umetnost 70. in 80. let
3.1.2. Vrnitev kot produktivna razlika
3.1.2.1. Razlika in vrnitev Ponovitev, singularnost, splošnost Časovni in znakovni značaj ponovitve Statična in dinamična ponovitev Ponovitev kot sinteza sedanjosti Ponovitev in preteklost Ponovitev in prihodnost
3.1.2.2. Za arheologijo (ne)materialnega palimpsesta
Palimpsest in kulturnosemiotični pojem spomina
(Ne)materialni palimpsesti skupine Irwin
Kopičenje konotacijskih slojev
3.1.3. Black Square on Red Square: Transparentnost nasproti zatemnitvi, soočenje nasproti zakrivanju
Agresivni palimpsesti
Zakrivanje/preraščanje nasproti transparentnosti/konfrontaciji
3.1.3.1. Zakrivanje/preraščanje Erik Bulatov: Površina nasproti prostoru Ilja Kabakov: Tapeta kot palimpsest Oleg Vasiljev: Rdeči/mrtvi prapor/kvadrat
Spoštovani kupci ...: Sovjetska vsakdanjost odslavlja svoje avantgardistične otroke
Kollektivnyje dejstvija: Belo polje in ideološki tekst
3.1.3.2. Transparentnost/soočenje Irwin: Black Square on Red Square Irwin: Malevič med dvema vojnama
Replikanti s preteklostjo/brez preteklosti - Zadnja futuristična razstava 0.10 (1986) Mladen Stilinović: Eksploatacija mrtvih in Hvalnica lenobi
3.2. V naročju kolektiva: Kako ponovimo kolektivizem? S kolektivnim telesom!
3.2.1. V kolektivu Skupnih akcij
3.2.2. Laibach: Naredimo si spet kolektiv, ki nas bo osvobodil
3.2.3. Kolektiv v breztežnem stanju: Panoptično gledališče krotkega telesa
Kozmokinetičnega kabineta Noordung Gledališče krotkih teles Observatorij kot orbitalni panoptikon
3.3. Dialog kot uničenje, uničenje kot dialog: ponovitev/nadpis kot teroristični palimpsest in kot dialoški »sopodpis« (Aleksander Brener)

4. NOVE UTOPIJE? NEOUTOPIZEM IN RETROUTOPIZEM
4.1. Od velike utopije prek poškodovane - in negirane - k latentni
4.2. »Volja do utopije«: Tudi neoutopizem je postutopičen
4.3. Odskočni sedež v utopijo ni molitveni stroj: Delo na mitu astronavta v post- in retroutopizmu
4.3.1. Vesolje in avantgarda, utopija letenja in mit astronavta
4.3.2. Polet v vesolje kot rušilna/porušena utopija Utopija kot ruševina: Človek, ki je poletel v vesolje Ilje Kabakova Smrtni izdih v vsakdanjiku: Zadnji klic (Spominska soba Komarova) Pomanjkljiva tehnika, invalidni junaki: Vesoljski polet kot prevara v romanu Omon Ra Viktorja Pelevina Invalidni junaki: Pogled v mučilnico socialističnega realizma Pomanjkljiva tehnika
Brezobzirnost sistema
4.3.3. Vesoljski polet kot kozmična utopija
Nazaj v prihodnost: Noordung 1995-2045
Herman Potočnik Noordung, pionir vesoljskih poletov Rdeči pilot in premagovanje težnosti Od retrojunakov k Noordungu Breztežnost in antimimezis - ukinitev obzorja Retroutopizem - fizika in metafizika avantgarde
4.3.4. Topos vesoljskega poleta/mit astronavta: Utopija kot ruševina (postutopizem)
in prospektivna rekonstrukcija utopije (retroutopizem)
4.4. Stroji potencialnega: O angelih, sanjačih, metafiziki in vzporednih realnostih v delih
Vadima Fiškina
4.5. Faktura in vmesnik: Hlebnikov, Tesla in promet podatkov po nebu v delih Marka
Peljhana
Materialna in nematerialna struktura prostora - prepleteni ureditvi realnosti
Faktura in vmesnik: LADOMIR- FAKTYRA (LADOMIR-FAKTURA)
LADOMIR- FAKTYRA (LADOMIR-FAKTURA): Tretja površina - makrolab (1997-2007)
Peljhan/Hlebnikov: »An uncannily contemporary vision« Radijske vizije I.: Radijske teorije Velimirja Hlebnikova in Bertolta Brechta Radijske vizije II.: »Svetovni sistem« Nikole Tesle

5. POGLED NAPREJ

6. BIBLIOGRAFIJA

7. IMENSKO IN STVARNO KAZALO

Maska, zavod za založniško, kulturno in producentsko dejavnost
Metelkova 6
1000 Ljubljana
Slovenija

Tel.: (01) 431 31 22
        (01) 431 53 48
Fax.: (01) 431 31 22
info@maska.si